Vineri, 13 ianuarie, a fost zi
cu noroc și poezie pentru membrii cenaclului „Alter Ego”, care s-au reunit în
sala „Fănuș Neagu” a Bibliotecii Județene „Panait Istrati” Brăila, pentru a
sărbători începutul noului an.
Poeta Luminița Dascălu, membră a Uniunii Scriitorilor din
România, este autoarea mai multor volume valoroase de poezie, printre care
enumerăm „Rime fragile” (Univers Enciclopedic, 1997), „Condominium” (Brumar,
2008), „Ținutul fratelui mai mare” (Charmides, 2013) și „fiara. nevisătorul.
trei” (Cartea Românească, 2018). Textele prezentate în cenaclu sunt inedite,
ilustrând continuele căutări poetice ale unui om care trăiește între și în
cuvinte, nu numai prin natura profesiei, ci și prin vocația artistică.
Titlurile textelor sunt ilustrative pentru acest demers: „Parastas cu
punctuație”, „Ca o carte ce-și schimbă autorul”, „la fiecare aniversare pleacă
unul”, „visul al treilea din timpul corona”, „la locomotive rebelle”, „Poemul
nescris”, „Soția lui Loth” etc.
Parastas cu
punctuație
Cred că e un fel de parastas,
Unul mic,
Cel mai mic,
Doar două persoane:
Eu și cu moarta.
Fără neamuri și fără popă.
Ea le ține locul crezând că încă e vie.
Ca la tot parastasul care se respectă,
mănânc și acolo, pe loc
și iau și la pachet.
Și ca la tot parastasul,
tragem bârfe
și râdem.
Eu râd, moarta râde, moartea râde
apoi schimbăm între noi rolurile.
Și iar râdem,
una în locul celeilalte,
una de cealaltă.
visul al
treilea din timpul corona
eram toți patru în vizită la castel
eu cristina și cei doi copii ai ei nepoții mei
deodată
cristina s-a schimbat la față mere ia uitați-vă uitați-vă
un fior mi-a străbătut trupul mi s-au înmuiat picioarele
veneau spre noi veseli și foarte colorat îmbrăcați
ei săltau veseli
aveau moriști și baloane și zmee
ea era îmbrăcată în alb
purta o mască albă și
cu un telefon alb ne fotografia cum ne-ar fi-mpușcat
geamăna mea și gemenii nepoților mei
coborau colina din fața castelului cu cerbi
geamăna mea de care eu n-am știut
gemenii lor de care nu știam
dacă această geamănă a existat atâția ani fără să știu
dacă gemenii lor au existat fără să se știe
atunci
e posibil
să mai existe gemeni de-ai noștri de care nu știm
trebuie doar să-i visez și pe ei
Soția lui
Loth
spatele ei de piatră
susține spatele meu de carne
ochii ei țintă
spre Sodoma
ochii mei țintă
spre tine
Prin poeziile sale, Luminița Dascălu dă glas unui lirism
cult, foarte bine încapsulat într-o rostire cu rezonanțe gnomice, dar firească,
îmbinând în mod ingenios monologul poetic cu inserții narativ-descriptive.
Poemele prezentate în cenaclu ilustrează o anumită tendință spre minimalism,
păstrând însă, prin forța sugestivă a metaforelor, prin nota de sarcasm și prin
cugetări dureroase, un suflu poetic solid, cu rezonanță (Liviu Chifane).
Versurile au o putere și o simțire aparte, din alte literaturi, cu o voce
puternică, ce știe să contopească în materia lirică esențe subtile precum
umorul inteligent, englezesc (Armanda Filipine). Este o poezie care se citește
în etape, pe niveluri de interpretare, conturând o dramă personală, un adevărat
dosar de existențe în care moartea devine o paradigmă, un alter ego al individului
(Liliana Toma), o experiență personală, exploatată la nivel poetic prin
surprinderea legăturii dintre imanent și transcendent (Adrian Victor Vank). Se
simte în fiecare nervură o voce delicată, sensibilă, care atinge resorturile intime
(Camelia Chirchiboi) și reflectă realitatea într-un mod deopotrivă lucid, crud,
dar și sensibil, imaginativ, liric; un stil personal, care are un impact
puternic asupra cititorului (Dragoș Voicu). Viața pare surprinsă prin
ochii unui înțelept cu o deosebită mobilitate intelectuală, care contemplă
sensurile existenței (Gabriela Petre).
În mod inevitabil,
predilecția temei morții în poemele Luminiței Dascălu a stârnit o adevărată
dezbatere cu rezonanțe mioritice, lunecând spre istorisiri „mortuare” cu o doză
consistentă de umor negru românesc. Profitând de ocazie, scriitorul Virgil
Matei a lecturat povestirea „Veșnicesc ținându-se de mână” din volumul
„Întâmplări de peste zi”.
Adrian Victor Vank (căruia
i-am urat „La mulți ani cu inspirație și condei bogat!” pentru 15 ianuarie)
ne-a vorbit despre noul său roman, intitulat „Fragmentarium”, pe care l-a
finalizat după nouă luni de muncă asiduă, urmând ca în cadrul viitoarelor
întâlniri să ne vorbească mai pe larg despre acesta și să ne și lectureze
câteva fragmente.
Apropierea zilei de 15
ianuarie a fost marcată printr-un medalion „Mihai Eminescu”, în cadrul căruia a
fost cinstită, prin lecturi, cântece și mărturisiri personale, personalitatea
„poetului nepereche”. Iulian Mitof a citit poezia intitulată „Eminescul” iar
Liliana Toma a marcat momentul prin poemul „Slove pe altarul vremii”. Camelia
Cornelia Budan ne-a oferit un episod memorialistic, evocând cu nostalgie și
emoție primul contact cu poezia „Scrisoarea I”, într-un comentariu
personalizat. Camelia Chirchiboi și Luminița Dascălu ne-au (în)cântat pe
versurile eminesciene, acompaniate de vocea de bariton a domnului Ion Măgeanu,
pentru ca apoi, de la distanță, Silviu Dachin să ne transmită un mesaj
emoționant prin intermediul unui material video.
Vineri, 27 ianuarie, ne
vom apleca asupra textelor lui Dragoș F. Voicu.
Liviu Chifane
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu