Vineri, 4 noiembrie 2022, Cenaclul
Alter Ego Brăila a fost teritoriul unor discuții aprinse și foarte productive
prilejuite de textele Gabrielei Petre și ale lui Virgil Andronescu.
„E greu să furi!
E greu
să tragi pumni, să semeni teroare și mai cu seamă să nu-ți placă munca!
Are 30
de ani și deja 3 condamnări, toate însumând, nici mai mult nici mai puțin de 10
ani.
Are
tatuat un punct înconjurat de alte patru, în dreptul degetului mare de la mâna
dreaptă.
E semnul
prin care vrea să arate tuturor că el a fost la „mititica”. O glorie!
A fost
spaima colegilor de celulă și problema numărul unu a gardienilor. Când au
scăpat de el, oamenii și-au făcut cruce. Și cei dinăuntru și cei din afara
celulei. Mitu fură, escrochează, bate, înjură, amenință și poartă cuțit. Legat
cu bandă de piele, deasupra șosetelor. Oamenii îl evită, prietenii de ticăloșii
îl idolatrizează. Copiii fug din calea lui. Părinții îl blestemă. Doar fratele
lui cel mare îl stăpânește. Îi trage câte o corecție bărbătească, burdușindu-l
de pumni și picioare, în magazia din fundul curții. Și Mitu nu ripostează,
pentru că se teme de „nenica”, adică de fratele lui cel mare. Nenica e strungar
și are nevastă frumoasă. Pe Simona.” (Gabriela
Petre, „Mitu”)
Gabriela Petre a lecturat povestirile „Mitu” și
„Măgărușul cu ochi albaștri” din volumul de proză scurtă „Disecție în social”,
apărut în anul 2020 la Editura Ștef. Scrise într-un stil simplu și direct,
tabletele Gabrielei Petre surprind tipologii sociale prin portrete sumare,
punctate în caracteristici fizice sau emoționale esențiale. Dincolo de aspectul
rezumativ, textele sale emană energie narativă și ironie socială (Liviu
Chifane). Poate fi identificată o anumită adâncime psihologică (Georgiana Vâju)
care conferă narațiunii caracterul de cercetare socială menită să sondeze
suferința lăuntrică a personajelor (Camelia Chirchiboi) printr-un limbaj ce
creează efectul de „aspru-urzicat” (Adrian Victor Vank). Pe alocuri, scrisul
Gabrielei Petre pare să „taie în carne vie fără anestezie” (Laura Dobrea),
reușind să dezvăluie impactul condiționărilor psihologice asupra
comportamentului și acțiunilor umane (Adriana Bănică Petre) prin destinul lui
Mitu – amintind, alături de fratele său, Gigel, de Bozoncea și Paraschiv, din
romanul „Groapa” de Eugen Barbu (Dragoș F. Voicu) -, pungașul care ajunge să
își înjunghie propriul frate, sau prin povestea fetiței bolnave ce resimte
efectele emoționale ale familiei destrămate. Autoarea reușește să ajungă la
sufletul unor cititori care au experimentat anumite suferințe, însă stilul de
expunere simplu, direct și accesibil poate părea prea ușor pentru cititorii mai
pretențioși (Valentin Popa), simțindu-se uneori nevoia unei aprofundări a
scriiturii (Armanda Filipine).
„Nu-mi dispar din
minte singurătățile
Lui
Cioran; Ale mele m-au năruit.
Nu pot
uita ultima citire din Coran
A
dictatorului Sadam Hussein
Înainte
de tragerea trapei.
Și nici
moartea brutală a tinereții
Lui
Labiș pe linii paralele ale cotidianului nostru.
Numai
tramvaiul mă mai plimbă prin ploaia de
acum...”
(Virgil Andronescu, „Versete contemporane”)
Cu o carieră literară îndelungată și solidă și un stil
complex și eleborat, Virgil Andronescu (autor al unor valoroase volume de
poezii, precum „Ultimele luni din viața umbrei mele” (2010), „După Dumnezeu,
potopul!” (2011), „Cronica potopului după Dumnezeu” (2014), „Necropsie lirică”
(2017) sau „Semne și cuie” (2019)) este un nume marcant al vieții literare și
culturale brăilene, consacrat nu numai prin activitatea artistică, ci și prin
receptarea critică bogată, semnată de nume importante, precum Viorel Coman sau
Adi G. Secară. A fost prezentat poemul „Versete contemporane”, extras din
volumul „Levitații și căderi” (Editura Infoest, 2021), alături de două texte
inedite, datate octombrie 2022, „Așteptându-l pe Moise” și „Oglinzi-oglindiri”.
Textele lui Virgil Andronescu, un adevărat „parcurs istoric în rime” al unui om
care se sacrifică pe altarul iubirii (Adriana Bănică Petre), dovedesc un
discurs poetic matur, oscilând între rostirea goală, anticalofilă și metafore
surprinzătoare. Poemele sale sunt adevărate cronici contemporane subiective, în
care se simte vocea unui „profet decăzut” (Liviu Chifane), un poet ce se
situează în afara canoanelor și își sedimentează o voce caracterizată prin
trăire, suferință, revoltă, amărăciune, ironie/autoironie amplificate la scară
planetară, chiar biblică (Luminița Dascălu). Tema obsedantă a poeziilor lui
Virgil Andronescu pare să fie în continuare disputa cu Dumnezeu, care apare și
în volumele anterioare, divinitatea fiind zugrăvită, în manieră cioraniană, în
ipostaze jenante (gunoier). Poetul știe să surprindă prin contraste cu efect de
impact, simțindu-se totuși o monotonie în ecuația acelorași teme și efectele
unei lirici apăsătoare (Valentin Popa). Poezia lui Virgil Andronescu emană
tragism, pare o formă de exorcizare din care țâșnește viața chinuită de angoase
(Gabriela Petre). Autorul are abilitatea de a surprinde o realitate scindată între
îndeletniciri și idealuri de viață, cu un stil franc, încapsulat în cuvinte
puternice și sugestive, cu o continuă pendulare între întrebare și răspuns
(Camelia Chirchiboi), expresie a suferinței unui suflet sensibil, care poate
sfida nedreptățile, dar nu acceptă osândirea, obosit să lupte cu destinul
implacabil al omului (Dragoș F. Voicu).
În continuarea serii, Armanda Filipine a lecturat textul
alegoric „Povestea copăcelului îndărătnic”, expresie a luptei împotriva
rasismului și xenofobiei și a apelului la toleranță și reconciliere socială.
Ana Maria Dan, elevă la Colegiul
Național „Gheorghe Munteanu Murgoci”, a citit poemul „Mâinele de după ieri,
minus azi”, iar Camelia Chirchiboi a încheiat seria lecturilor cu textul
„Pastel”. Adrian Victor Vank a vorbit despre noua sa carte, „Aproape adevărat”,
în curs de apariție la Editura Creator, un volum de ,,povești benigne”, așa cum
le-a numit chiar autorul. De asemenea, Virgil Andronescu a invitat membrii
cenaclului la lansarea volumului „Levitații și căderi”, care va avea loc în
data de 28 noiembrie 2022, ora 17.00, în sala „Fănuș Neagu” a Bibliotecii
Județene „Panait Istrati” Brăila.
Următoarea întâlnire a membrilor cenaclului Alter Ego va
avea loc vineri, 18 noiembrie 2022, când Adrian Victor Vank va prezenta pentru
„disecție” un set de texte narative diverse, atât din volumele deja publicate,
cât și din cele aflate în lucru.
Liviu Chifane
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu